Get Adobe Flash player

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΥΛΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2012-2013

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

 

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Από την εισαγωγή τις σελίδες: 8, 9, 10, 11, 12 (εκτός ii), 14, 15 (εκτός αντιπαράθεση Αθήνας – Σπάρτης και εξής), 22, 23.

Από πρωτότυπο κείμενο τις ενότητες: 36, 37, 39,40.

Από μεταφρασμένο κείμενο τις ενότητες: 34, 35, 38.

Ανακοινώσεις Γραφείου Τύπου

  •   ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ   Παρουσία Υ.ΠΑΙ.Θ, Α. Λοβέρδου σε παρουσίαση βιβλίου στη Θεσσαλονίκη και συνάντηση με αναπληρωτές Πρυτάνεις του Α.Π.Θ.   Ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων ολοκλήρωσε την επίσκεψή του στην Θεσσαλονίκη, όπου είχε συνάντηση με την αναπληρώτρια Πρύτανη προγραμματισμού κ ανάπτυξης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κα. Δέσποινα Κλαβάνιδου και με τον αναπληρωτή Πρύτανη έρευνας και συντονισμού κ. Θεόδωρο Λαόπουλο. Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν θέματα που απασχολούν το Ίδρυμα.                 Ο κ. Λοβέρδος παρέστη στην παρουσίαση του βιβλίου «Οι θεσμοί του αυτοκεφάλου και του αυτονόμου καθεστώτος στην Ορθόδοξη Εκκλησία» του Αναστάσιου Βαβούσκου και του Γρηγορίου Λιάντα. Στον χαιρετισμό του ο κ. Υπουργός είπε τα εξής: Αξιότιμοι Κύριοι και Κυρίες, επιτρέψτε μου να πω ότι είναι ευτυχής συγκυρία η παρουσίαση αυτού του πολύ ενδιαφέροντος βιβλίου από τον καθηγητή Ιωάννη Κονιδάρη και τον πατέρα Γρηγόριο Παπαθωμά, Καθηγητή του Κανονικού Δικαίου. Το βιβλίο αυτό έλειπε από την επιστημονική βιβλιογραφία και αποτελεί ένα πολύτιμο βοήθημα για να κατανοήσουμε τον τρόπο που η Ορθόδοξη Εκκλησία αυτοοργανώνεται με άξονα την ενότητά της ως κοινωνίας Εκκλησιών και όχι στη βάση μιας εκκλησιαστικού τύπου μονοκρατορίας που επεδίωκε να μιμηθεί το αυτοκρατορικό πολιτειακό πρότυπο. Ο θεσμός της Πενταρχίας ήταν ακριβώς ο αποκλεισμός μιας αντιστοίχισης μεταξύ πολιτειακής και εκκλησιαστικής διοίκησης που θα οδηγούσε στο δίπολο: Ένας Αυτοκράτορας – Ένας Πατριάρχης. Αντί γι’ αυτό η Εκκλησία αντέταξε την αντίληψη: Ένας Αυτοκράτορας – Πέντε Πατριάρχες, και ένας Αρχιεπίσκοπος ο της Κύπρου. Στο πέρασμα του χρόνου η δυτική χριστιανοσύνη ακολούθησε έναν διαφορετικό δρόμο σε σχέση με την Ανατολική. Η Ορθόδοξη Εκκλησία επέμεινε να διατηρήσει την διατοπική εκκλησιαστική πληθυντικότητα και το πέτυχε μέσω των θεσμών του αυτοκεϕάλου και του αυτονόμου καθεστώτος με εγγυητή της ενότητας και της κανονικότητας των Ορθοδόξων το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Η οργανωτική αυτή επιλογή δεν έχει σχέση με την κατανομή ισχύος αλλά με την αντίληψη για την επίτευξη της ενότητας όχι μέσω του μονοπωλίου της εξουσίας είτε στην Αυτοκρατορία είτε, αργότερα, στα έθνη-κράτη αλλά μέσω μιας πληθυντικότητας, μιας εκκλησιαστικής πλουραλιστικότητας. Αυτή ακριβώς η πληθυντικότητα είναι οντολογική προϋπόθεση της αγάπης. Διότι η οντολογική ισότητα των Τριών Προσώπων αποτελεί προϋπόθεση της αγάπης. Ο Πατέρας αγαπά τον Υιό και ο Υιός αγαπά τον Πατέρα. Μέσα από το τριαδικό μυστήριο πραγματώνεται, μπορεί να υπάρξει η αγάπη γιατί η αγάπη δεν μπορεί να έχει ως αντικείμενο τον εαυτό της. Η πορεία προς τα έθνη-κράτη συμπαρέσυρε και την Ανατολική Χριστιανοσύνη οδηγώντας στην απαίτηση να ταυτιστούν τα πολιτικά σύνορα με τα εκκλησιαστικά όρια. Η ύπαρξη μιας αυτοκέφαλης Εκκλησίας ταυτίστηκε με την πολιτική χειραφέτηση ενός έθνους και πολλές φορές επιδιώχθηκε αυτή η πολιτική χειραφέτηση να ξεκινήσει ακριβώς από την εκκλησιαστική του αυτονόμηση. Έτσι εμφανίστηκε ο εθνοϕυλετισμός στην Ορθοδοξία και καταδικάστηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ακριβώς γιατί μετέτρεπε το πανανθρώπινο και αιώνιο μήνυμα του Χριστού σε ένα συγκυριακό μέσο διεκδίκησης της πολιτικής εξουσίας. Ποια σχέση, όμως, μπορούν να έχουν αυτοί οι διαλογισμοί με την σημερινή ελληνική πραγματικότητα; Η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός ότι η χώρα μας σ’ αυτή την πορεία εκκλησιαστικής μονοκεντρικότητας που ακολούθησε και η Ανατολική Χριστιανοσύνη την εποχή των Εθνών-Κρατών, αποτελεί εξαίρεση. Σήμερα στην Ελλάδα επιβιώνουν εντός μίας και ενιαίας πολιτειακής και πολιτικής πραγματικότητας, διαφορετικά εκκλησιαστικά καθεστώτα. Όπως γράφει ο πατέρας Γρηγόριος Παπαθωμάς, «η Ελλάδα του σήμερα διασώζει την εμπειρία των δεκαοκτώ αιώνων εκκλησιαστικής πολυκεντρικότητας, κάτι που αποτυπώνεται στοιχειωδώς στα συνταγματικά της κείμενα και, αναλυτικότερα, στα διάφορα νομοθετικά κείμενα, που προέκυψαν στην Ελλάδα, από τον Έλληνα συνταγματικό και κοινό νομοθέτη στους δύο τελευταίους αιώνες». Και για να γίνει πιο συγκεκριμένος, στη χώρα μας πέραν της Εκκλησίας της Ελλάδος, έχουμε την Εκκλησία της Κρήτης, τις Ιερές Μητροπόλεις της Δωδεκανήσου, το Άγιο Όρος , τις Εκκλησίες των Νέων Χωρών. Οι τελευταίες υπάγονται πνευματικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά διοικητικά υπάγονται στην Εκκλησία της Ελλάδος . Οι Ιερές Μητροπόλεις της Δωδεκανήσου είναι απλές επαρχίες του Πατριαρχείου. Η Εκκλησία της Κρήτης είναι ημιαυτόνομη, ενώ το Άγιο Όρος υπάγεται πνευματικώς στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Υπό αυτή την οπτική, ως Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων οφείλω να καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να διαφυλάξουμε αυτή την πολύτιμη κληρονομιά που βρήκαμε. Μια κληρονομιά εκκλησιαστικής διατοπικότητας η οποία, μάλιστα, αποκτά μιαν εντυπωσιακή συγχρονικότητα αποτελώντας μιαν εξόχως επίκαιρη απάντηση στο θεμελιώδες ερώτημα που θέτει η πορεία της ευρωπαϊκής ενοποίησης για το μέλλον της Ευρώπης και αφορά το πώς θα διασφαλίσουμε την ενότητα μιας τόσο ποικιλόμορφης οικογένειας. Η Ορθόδοξη Εκκλησία και ιδιαίτερα εμείς εδώ στην μικρή αυτή γωνιά της Ευρώπης η οποία όμως διαθέτει την ιστορική γνώση και εμπειρία χιλιετιών, έχει τις απαντήσεις. Γι’ αυτό, εκείνο που σε κάποιους φαντάζει ως απορία και παράδοξο, πώς δηλαδή στο ίδιο κράτος η Ορθόδοξη Εκκλησία υπάρχει μέσα από διαφορετικά εκκλησιαστικά καθεστώτα, σ’ εμάς όχι μόνο είναι οικείο αλλά μπορεί να αποδειχθεί, τελικά, η απάντηση στα ερωτήματα που θέτει η σύγχρονη ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Συγχαίρω και πάλι τον κ. Βαβούσκο και τον κ. Λιάντα για την πνευματική προσπάθεια που κατέβαλλαν και, κυρίως, για το αποτέλεσμα το οποίο πλέον αποτελεί κοινό κτήμα όλων». Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.                                

  • ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ   Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος: Αυτό που θέλουμε είναι να βελτιώσουμε καθετί που δεν πάει καλά     Για τις τρέχουσες εξελίξεις στο χώρο της Παιδείας μίλησε ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος σε συνέντευξη που παραχώρησε στο δελτίο ειδήσεων του ETV. «Δεν ματαιοδοξούμε να συνδέσουμε την παρουσία μας στο Υπουργείο Παιδείας με κάποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που θα “βαπτιστεί” ως “Νόμος Λοβέρδου”, “Νόμος Δερμεντζόπουλου” ή όπως αλλιώς θα λέγεται. Αυτό που θέλουμε είναι να βελτιώσουμε καθετί που δεν πάει καλά, χωρίς να αιφνιδιάσουμε ούτε τους μαθητές, ούτε τους φοιτητές» ανέφερε χαρακτηριστικά σχολιάζοντας τις κατευθυντήριες γραμμές που ακολουθεί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Σχετικά με τις κινητοποιήσεις των μαθητών υποστήριξε ότι «ποτέ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν χρησιμοποίησε τα ΜΑΤ ούτε επικαλέστηκε τη Δικαιοσύνη για τις καταλήψεις. Η δική μας θέση είναι ξεκάθαρη. Είμαστε αντίθετοι σε κάθε κατασταλτικό μέτρο για τις καταλήψεις. Ωστόσο, σε ένα κράτος δικαίου η Αστυνομία και η Δικαιοσύνη κάνουν τη δουλειά τους. Αντιπροσωπεία μαθητών συνομίλησε με το διευθυντή του γραφείου μου και το ίδιο συνέβη στις 17 Νοεμβρίου. Συζητήσαμε επί μιάμιση ώρα. Τόσο εγώ όσο και ο υπουργός είμαστε ανοιχτοί σε κάθε διάλογο με τα παιδιά. Κατανοούμε την αγωνία και την ανησυχία τους και ζητούμε τη συζήτηση για τα προβλήματα που τα απασχολούν». Για το διάλογο με τις μαθητικές κοινότητες «Συζητάμε για το Νέο Λύκειο, που είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία που ξεκίνησε πέρσι και φέτος βρίσκεται στη δεύτερη χρονιά της και δεν έχει δοκιμαστεί ακόμα. Αυτό το σύστημα το συζητούμε με τα παιδιά και διαπιστώνουμε ότι σε κάποια θέματα που μας έχουν επισημάνει, όπως η ύλη έχουν δίκιο και για αυτό ήδη προχωρήσαμε σε μείωση της ύλης στην Α’ και Β’ τάξη του Λυκείου. Μέσα από το διάλογο με τις μαθητικές κοινότητες αντιληφθήκαμε ότι ο όγκος ήταν υπερβολικός. Πέρσι με μεγάλη καθυστέρηση που οδήγησε τα παιδιά σε απόγνωση αναρτήθηκαν τα θέματα. Φέτος ήδη έχει αναρτηθεί για την Α’ Λυκείου και το ένα τέταρτο για τη Β’ Λυκείου και σταδιακά θα προχωράμε στον εμπλουτισμό της». Για τα πανεπιστήμια «Ο νόμος για τις μετεγγραφές ψηφίστηκε τον Μάιο και τις παρενέργειές του τις διαπιστώσαμε τώρα και φοβόμασταν ότι θα ήταν μεγαλύτερες. Τα προβλήματα σε πανεπιστήμια από τα οποία φεύγουν φοιτητές, όσο και ιδρύματα στα οποία πηγαίνουν οι μετεγγραφόμενοι αυτά είναι θέματα που στην τακτική επικοινωνία του ο Υπουργός προσπαθούμε να βρούμε λύσεις για να έχουμε τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις». Για το βιβλίο της Ε’ Δημοτικού «Τα αντανακλαστικά της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων λειτούργησαν άμεσα. Η επίμαχη εικόνα αποσύρθηκε από την ηλεκτρονική έκδοση του βιβλίου και θα αντικατασταθεί στην ανατύπωση και από την έντυπη μορφή του βιβλίου που διανέμεται στους μαθητές». Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.  

  • ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ   Προσλήψεις 19 αναπληρωτών εκπαιδευτικών πλήρους και 7 μειωμένου ωραρίου, κλάδων/ομαδοποιημένων ειδικοτήτων ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04.01, ΠΕ04.04, ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ09, ΠΕ14.04, ΠΕ17.04, ΠΕ18.23 και ΠΕ19-20, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, για το διδακτικό έτος 2014-2015   Από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι, για το σχολικό έτος 2014-2015, προσλαμβάνονται ως προσωρινοί αναπληρωτές πλήρους και μειωμένου ωραρίου 26 εκπαιδευτικοί, κλάδων/ομαδοποιημένων ειδικοτήτων ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04.01, ΠΕ04.04, ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ09, ΠΕ14.04, ΠΕ17.04, ΠΕ18.23 και ΠΕ19-20, για την κάλυψη λειτουργικών κενών σε δημόσια σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του έργου με τίτλο «Πληρωμή ωρομισθίων και αναπληρωτώνεκπαιδευτικών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων» με ενάριθμο 2014ΣΕ04700000 της Συλλογικής Απόφασης Έργων (ΣΑΕ) 047 (ΑΔΑ:7ΧΜΡΦ-ΨΩΧ) του Εθνικού Σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Οι προσλαμβανόμενοι οφείλουν να παρουσιαστούν στις οικείες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για ανάληψη υπηρεσίας, από τη Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014 έως και την Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014, όπου και θα τοποθετηθούν, με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης, σε κενές θέσεις των σχολείων της περιοχής, στην οποία προσλήφθηκαν, μέχρι και τη λήξη του διδακτικού έτους. Για τους πίνακες των ονομάτων πατήστε εδώ.Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.  

digital school2   sch   diavioumath   internetsafety